BmOnline politiske forum |
Alt for Norge
De forfulgte kaptein Hovrings navn, broren måtte slutte
i Widerøes flyselskap.
Er det noen som ønsker seg gåte-prat i forbindelse med LN-BNK,
så er det Forsvaret og Nato. Forsvaret kjenner til denne leken som pilotene
hos såkalla allierte bruker å foreta seg på øvelser.
Mange radarplott har vist det. Men radaroperatørene får beskjed
om å slette slike "ukjente bevegelser". Min onkel som var Major
i Luftforsvaret besøkte radaren i Vardø- hvor de hadde fått
inn anonyme radaplott på fly i luftleden rundt Mehamn denne dagen. Flyveren
hadde slått av Transponderen i Harrieren. Disse plott ble slettet sa han
til meg. Selv om ALLE visste alt om dette- var det forsvarets eget personell
som liksom skulle plapre- da de opphevet tausheten for befal som kjente til
fremmede flybevegelser ved Omgang fyr den aktuelle dagen i 1982. Det var altså
bestemt at INGEN skulle mukke- ser dere. Så bedritent er Forsvaret i Norge.
Null og niks med andre ord, løgn og bedrag.
Dagbladet Tromsø 18.03-97.
Når skal de pårørende til kaptein Hovring's crew og passasjerer få vite sannheten? Gregusson's havarikommisjon er nå i gang med sine undersøkelser. Det kommer stadig nye vitner fra Forsvaret som bekrefter at det var vanlig at det fantes ulovlige fly over forbudssonen øst for 24 graden. NrK nettside Finnmark.
Nå får vi snart se hva kommisjonen kommer fram til. Det er aldeles
uhørt at kommisjonen ikke kan uttale seg jfr taushetsplikt når
det gjelder denne saken- hvor en engelsk Harrier var innblandet. Det får
da være grenser.
Jeg var innom Tingretten i Bodø den 6. September 2001 og hørte
på Granskningskommisjonens avhøring. Etter min oppfatning var det
denne dagen
hovedsakelig diskusjoner rundt reparasjoner utført på Widerøes
Twinottere. Det gikk på halepartiet spesielt og man grundet på hvilke
rutiner som gjaldt
for utførelse av reparasjoner og utskifting av deler på mekaniske
deler som sideror og høyderor. Man var spesielt interessert i å
få vite hvor stor G belastning
en Twinotter hale kunne tåle. Om det fantes noen tester om dette. Hvor
mange G hadde halen til LN BNK vært utsatt for? Er det egentlig mulig
at vind kan
ha vært med i bildet? Videre var det mye snakk om korrosjon, fordi flyene
benyttes i et maritimt miljø, kysten. Men her svarte Widerøes
ekspert at det overhodet ikke var noe å ta hensyn til da det ikke var
grunnlag for å påvise årsaks sammenhenger her. Noen av Widerøes
piloter på Twinottere fortalte om prosedyrer for opp og nedstigninger
i ft/pr min. Normalt var 4-500 ft. pr. min til max 700 ft pr min. Twinotteren
er et utmerket STOL-fly (short take off and landing). Trykk kabin ikke nødvendig
pga "korte hopp".
Bodø Tingrett
Bjørgulf Mortensen
Mehamnulykken fra Hangar.no (De har fjernet innlegget)
Flyulykker
og chrash landinger med alle typer av fly, Se videoer.
Søk etter Mehamnulykken hos Luftforsvaret gav 6 treff
nov 2009 oppdatert.
Sikkerhetskonrollen ved norske flyplasser er lite gjennomtenkt og skaper frustrasjon
blandt reisende og cabinansatte.
I kø for
å fortelle om Mehamnulykken, mange i forsvaret fikk talegavene i orden.
(Aftenposten)
Flynytt, last ned pdf LN-BNK værspekulasjoner
Nordlys om engelske Harriers, mannskap og Ulf
Larstuvold, Widerøekaptein.Last ned pdf dok.
Nå kan jeg dokumentere at min onkel som arbeidet som major ved Bardufoss
flystasjon, hadde førstehånds kjennskap til at det var grønnmaling
av samme type som Widereøe bruker, under høyre vingerot på
Harrier maskinen som stod innelåst i hangaren- med bevæpnet vakt
utenfor. Han ble nektet adgang til hangaren. Men de visste hvordan de skulle
komme seg usett inn. Noe de også gjorde, gjennom en dør i ventilasjonssystemet.
Det var også bulkete under høyre vingerot der malingen var avsatt.
Forsvaret visste utmerket godt hva som hadde skjedd denne dagen, men ville ikke
under noen omstendigheter avsløre sannheten om at Harrier maskinene fløy
ulovlig øst for 24 graden. De kunne jo bare undersøke loggen på
Banak Flystasjon- hvor Harrierne tanket opp drivstoff- værre er det jo
ikke. ;) Alt som kunne gjøres for å legge lokk på denne saken
er blitt gjort av de som sitter å beklager seg over at det mangler bevis.
Debatt om ulykken: LN-BNK
Debatt
aftenposten Linken er slettet av aftenposten.
Konturene fra en
dekkoperasjon LN-BNK
Vassdalulykken
i Bjerkvik er omtalt ved et treff på søk i Forsvarets nettdatabase.
Ny kraftig
nedgang i flytrafikken, Avinor, 13,6% 2009
Norwegian med ny passasjerrekord
i oktober 2009, 26% økning i forhold til i fjor, hipp, hipp.
Norwegian var som "håret i suppa" for 30 år siden hos
SAS, lurer på hva de sier i dag?
BMO Diskusjons- forum
Les eller skriv
i gjesteboken.
Se hva Arbeiderpartiregjeringen gjorde med Synnøve.
Fedrelandet BmOnline startside, 16.11.1998