BmOnline politiske forum

 

Alt for Norge

[IMAGE] De forfulgte kaptein Hovrings navn, broren måtte slutte i Widerøes flyselskap.

Mehamn-ulykken 11. Mars 82. LN-BNK
Det var en Engelsk Harrier som forårsaket havariet like før landing.
Harrieren traff halepariet, idet det kom under og opp bakfra- nådde igjen Twinotteren, og da traff jageren med buken og ødela styrefunksjonene på Twinotteren.
I sammenstøtet var jagerflyveren borti mitraljøse utløseren, slik at kaptein Hovring ble skutt. Kaptein Hovring ble også fjernet fra flyvraket før letemannskapene kom til stedet.

Er det noen som ønsker seg gåte-prat i forbindelse med LN-BNK, så er det Forsvaret og Nato. Forsvaret kjenner til denne leken som pilotene hos såkalla allierte bruker å foreta seg på øvelser. Mange radarplott har vist det. Men radaroperatørene får beskjed om å slette slike "ukjente bevegelser". Min onkel som var Major i Luftforsvaret besøkte radaren i Vardø- hvor de hadde fått inn anonyme radaplott på fly i luftleden rundt Mehamn denne dagen. Flyveren hadde slått av Transponderen i Harrieren. Disse plott ble slettet sa han til meg. Selv om ALLE visste alt om dette- var det forsvarets eget personell som liksom skulle plapre- da de opphevet tausheten for befal som kjente til fremmede flybevegelser ved Omgang fyr den aktuelle dagen i 1982. Det var altså bestemt at INGEN skulle mukke- ser dere. Så bedritent er Forsvaret i Norge. Null og niks med andre ord, løgn og bedrag.

Dagbladet Tromsø 18.03-97.

Når skal de pårørende til kaptein Hovring's crew og passasjerer få vite sannheten? Gregusson's havarikommisjon er nå i gang med sine undersøkelser. Det kommer stadig nye vitner fra Forsvaret som bekrefter at det var vanlig at det fantes ulovlige fly over forbudssonen øst for 24 graden. NrK nettside Finnmark.

Nå får vi snart se hva kommisjonen kommer fram til. Det er aldeles uhørt at kommisjonen ikke kan uttale seg jfr taushetsplikt når det gjelder denne saken- hvor en engelsk Harrier var innblandet. Det får da være grenser.

Jeg var innom Tingretten i Bodø den 6. September 2001 og hørte på Granskningskommisjonens avhøring. Etter min oppfatning var det denne dagen
hovedsakelig diskusjoner rundt reparasjoner utført på Widerøes Twinottere. Det gikk på halepartiet spesielt og man grundet på hvilke rutiner som gjaldt
for utførelse av reparasjoner og utskifting av deler på mekaniske deler som sideror og høyderor. Man var spesielt interessert i å få vite hvor stor G belastning
en Twinotter hale kunne tåle. Om det fantes noen tester om dette. Hvor mange G hadde halen til LN BNK vært utsatt for? Er det egentlig mulig at vind kan
ha vært med i bildet? Videre var det mye snakk om korrosjon, fordi flyene benyttes i et maritimt miljø, kysten. Men her svarte Widerøes ekspert at det overhodet ikke var noe å ta hensyn til da det ikke var grunnlag for å påvise årsaks sammenhenger her. Noen av Widerøes piloter på Twinottere fortalte om prosedyrer for opp og nedstigninger i ft/pr min. Normalt var 4-500 ft. pr. min til max 700 ft pr min. Twinotteren er et utmerket STOL-fly (short take off and landing). Trykk kabin ikke nødvendig pga "korte hopp".

Bodø Tingrett

Bjørgulf Mortensen

Mehamnulykken fra Hangar.no (De har fjernet innlegget)

Flyulykker og chrash landinger med alle typer av fly, Se videoer.

Søk etter Mehamnulykken hos Luftforsvaret gav 6 treff
nov 2009 oppdatert.

Sikkerhetskonrollen ved norske flyplasser er lite gjennomtenkt og skaper frustrasjon blandt reisende og cabinansatte.

I kø for å fortelle om Mehamnulykken, mange i forsvaret fikk talegavene i orden. (Aftenposten)

Flynytt, last ned pdf LN-BNK værspekulasjoner

Nordlys om engelske Harriers, mannskap og Ulf Larstuvold, Widerøekaptein.Last ned pdf dok.

Nå kan jeg dokumentere at min onkel som arbeidet som major ved Bardufoss flystasjon, hadde førstehånds kjennskap til at det var grønnmaling av samme type som Widereøe bruker, under høyre vingerot på Harrier maskinen som stod innelåst i hangaren- med bevæpnet vakt utenfor. Han ble nektet adgang til hangaren. Men de visste hvordan de skulle komme seg usett inn. Noe de også gjorde, gjennom en dør i ventilasjonssystemet. Det var også bulkete under høyre vingerot der malingen var avsatt.

Forsvaret visste utmerket godt hva som hadde skjedd denne dagen, men ville ikke under noen omstendigheter avsløre sannheten om at Harrier maskinene fløy ulovlig øst for 24 graden. De kunne jo bare undersøke loggen på Banak Flystasjon- hvor Harrierne tanket opp drivstoff- værre er det jo ikke. ;) Alt som kunne gjøres for å legge lokk på denne saken er blitt gjort av de som sitter å beklager seg over at det mangler bevis.

Debatt om ulykken: LN-BNK
Debatt aftenposten Linken er slettet av aftenposten.

Konturene fra en dekkoperasjon LN-BNK

Vassdalulykken i Bjerkvik er omtalt ved et treff på søk i Forsvarets nettdatabase.

Ny kraftig nedgang i flytrafikken, Avinor, 13,6% 2009

Norwegian med ny passasjerrekord i oktober 2009, 26% økning i forhold til i fjor, hipp, hipp.
Norwegian var som "håret i suppa" for 30 år siden hos SAS, lurer på hva de sier i dag?

BMO Diskusjons- forum

Les eller skriv i gjesteboken.

Se hva Arbeiderpartiregjeringen gjorde med Synnøve.

Fedrelandet BmOnline startside, 16.11.1998


BmOnline dokumentoversikt
BmOnline arkiv.
Folkeaksjonen mot EU medlemskap
Den gamle gjesteboken på SOl, som ble slettet.
OSLO volden øker.
Kriminelle innvandrere, ut med dem!
SULITJELMA BERGVERK og Sydvaranger-to styrte nedleggelser.
Sosialistenes 10 bud om moral: RV,SV,AkP,AuF,AP, LO
AP har skapt enda større skille ved å særbehandle innvandrerne!!
Brevet til statsminister Gro H. Brundtland. Les det utrolige fattige svaret fra Gro!
[IMAGE]




Design: Bjørgulf Mortensen
Gjengivelse kun tillatt ved henvisning til kilden, øvrig bruk ved henvendelse til BMO.
Lov om opphavsrett